tirsdag den 16. august 2016

ROSER SKAL NYDES BÅDE UDE OG INDE

Nogle roser har jeg bare haft held med, andre er hurtigt gået til for mig. Alligevel køber jeg af og til en ny rose bare fordi jeg kan li´ dens form, farve og 









Alle billeder ovenover viser min "Lady Chatterley rose". Denne rose er ifølge avleren som forærede mig rosen for mere end 40 år siden blevet til ved en fejl. En krydsning mellem den dengang meget populære Super Star og Queen Elisabeth rose. Den er blevet til en mellemstor busk og er den rose, som har vist sig resistent overfor mange sygdomme. Dens blade er mørkerøde i udspring og jeg kan nænne at plukke den ind, fordi den blomstrer igen og igen.



Jeg har 5 Astrid Lindgren roser og de bliver mere end 2 meter høje og blomstrer overdådigt. 




Om denne sart rosa/hvide rose husker jeg kun at jeg købte den på et marked og at der stod "Havskum" på etiketten. 


The Pink Fairy bliver klippet ned til 40-50 cm højde hvert år og den når altid en anselig størrelse i løbet af sommeren. Det er helt klart en rose jeg kan anbefale - også i staudebedet.


Rosen "Blackberry Nip" er et nyt bekendskab, som jeg faldt for i planteskolen. Den er plantet i en stor krukke. Rosen til venstre er "New Dawn" som endelig er blevet til noget i år efter at jeg har fået has på den mosegris, som har gnavet i dens rødder.