torsdag den 11. august 2016

PETUNIA DOUBLE CASCADE - SÅET I VINDUESKARMEN

 For 5-6 år siden købte jeg en dobbelt Petunia. Farven var meget spændende og skiftede fra hvid og lime til svag rosa. I årene derefter ledte jeg efter denne Petunia uden held. De sidste 3-4 år har jeg derfor med held selv sået denne meget specielle PETUNIA DOUBLE CASCADE - PINK. Den fås desværre ikke i hvid herhjemme, men jeg vil skrive frø hjem fra England næste år.


  Dette er den oprindelige hvide Petunia som jeg forgæves har ledt efter i flere år.





Frøene er så små at de knap kan ses med det blotte øje. Derfor blander jeg frøposens indhold med fint tørt sand inden jeg sår. Frøene er forholdsvis dyre - dog ikke i betragtning af hvor store flotte planter man kan fylde krukkerne med - når såningen lykkes. Jeg har sået først i april måned og med det kolde forår vi havde, måtte jeg flytte dem fra det ene vindue til et andet for at kimplanterne skulle få lys nok og ikke blive ranglede.




På et tidspunkt ca. 6-7 uger efter såning og udprikling i små urtepotter fra hyacinther var rodnettet så stort - og vejret tilpas til at småplanterne kunne plantes i sorte spande (med huller i bunden). 


Planterne trives godt i spandene, som sættes ned i mine store krukker. Jeg lægger et lag leca
mellem spand og krukke. Det isolerer og forhindrer at jorden udtørrer på varme sommerdage


Når Petuniaerne først har fået fat og solen har været gavmild, vokser de med lynets hast.


I løbet af  4 uger fylder 3 planter i hver spand allerede ret meget - spanden forsvinder helt.


Der var planter i overskud og de blev plantet rundt omkring i forskellige beholdere. Her på billedet er det Haribo slikkasser, som har fået en gang restemaling. Der er 2 kasser i een og den øverste med jord er forsynet med 


Jeg er holder mest af sarte blomsterfarver og har mest rosa, pink og hvide blomster i mine krukker. Et par enkelte lilla nuancer står fint til rosa. Det er ikke bevidst jeg har fået plantet sådan, men farverne harmonerer meget smukt. Hvis det gik efter min gemal, havde vi kun højrøde blomster over det hele :-)