lørdag den 13. august 2016

OVERVINTRET HELIOTROP


Blandt de mange duftende planter er Heliotropen en af de mest velduftende med sin fyldige vanilleduft, der især  folder sig ud om aftenen. Det er en af de dufte jeg ville savne, så jeg værner om mit opstammede eksemplar på 5. år. Den overvintrer i vores frostfrie garage og bliver vandet meget sparsomt 5-6 gange i løbet af vinteren. Når der er fare for mange frostgrader lægger jeg en stor gennemsigtig plastikpose over den. 


Planten taber alle blade om vinteren, men bryder allerede i februar marts måned med nye skud. I år ville jeg have den til at stå i hjørnet på terassen og da jeg vidste at den ville blive høj og trænge til opbinding af de tunge blomsterklaser, havde jeg lavet en pyramide af bambusgrene, bare stukket ned i krukken. Det viste sig hurtigt at jeg måtte have endnu et lag højere pinde stukket ned langs krukkens sider,  for planten voksede med utrolig fart.

Lige nu, i starten af august ser den ud som på billedet. Den dufter heldt vildt dejlig. Blomsterne holder 4-5 uger og den bliver ved med at sætte nye blomster. De nye blomster er mørkere lilla.Bladene er lidt ru og hårede.



Det var bestemt en god ide at sætte den i terassehjørnet.