mandag den 15. august 2016

MINE FÅ NYTTEPLANTER

For 50 år siden havde jeg aldrig haft noget som helst med en have at gøre. Mine ambitioner om køkkenhave og om at være selvforsynende ligesom vore naboer, der udnyttede hver eneste kvadratcentimeter af haven til spiselige afgrøder, var på absolut for højt sat. Sandt at sige var jeg ikke særlig successfuld med egen avl og da vi bor tæt op ad motorvejen, ville jeg heller ikke have grøntsager fulde af bly. Det blev begge naboer meget fornærmede over, men haven var jo min egen. Der står da endnu en enkelt ribs- og solbærbusk, som lige kan indikere smagen af sol og sommer. Min mand har desuden ønsket sig nogle blåbærbuske og de giver da også lidt blåbær hen ad vejen. Blåbær modnes ikke ens, så der kan håndplukkes og nydes i en lidt længere periode.








Sidste år dyrkede jeg jordbær i store krukker, som stod midt på terassen. Desværre var solsortene hurtigere til at snuppe bærrene end vi var - og det så ærlig talt ikke særlig pænt ud med net over krukkerne. Jeg kunne ikke nænne at smide planterne på komposten, så jeg plantede dem i et par krukker stablet ovenpå hinanden og øverst kom der et plastrør med plantehuller. Det viste sig at være fint, navnlig fordi arrangementet står i nærheden af regnvandstønderne, hvilket gør vandingen nem. Min lyst til at rende med 200 liter vand i kander hver aften er begrænset, så jeg har stort set halveret antallet af planter i krukker og den dermed følgende vanding.




Sidste år lod jeg mig friste til at købe 4 kartoffelpots. Det var nu ikke nogen større success, måske fordi jeg havde valgt at dyrke aspargeskartofler. I år havde Brugsen nogle "Ægge-blomme" læggekartofler og de har virkelig overrasket med næsten 10 kg fine nye små kartofler med en herlig smag. Den kartoffelsort  køber jeg gerne igen næste år. 



Gennem flere år har jeg dyrket blommetomater (Favorita) i en stor krukke som stod på et rullestativ, så jeg kunne flytte krukken til solsiden hver dag. Da stativet gik i stykker, ville jeg heller ikke dyrke tomater i år.  Alligevel lod jeg mig friste til en tomatplante til en ti'er men krukken blev sat langs en solbeskinnet mur og det skulle være slut med at flytte den. Tilmed var det tæt på vandtønderne. Tomater skal have vand hver eneste dag.Planten har overrasket med store velsmag-ende tomater. Bedre end jeg forventede. Planten har sat an til de første 4-5 kg tomater, som vi til trods for den kolde og våde sommer allerede har spist af. Måske skulle jeg
prøve de små blommetomater igen næste år - på samme voksested.




Midt i staudebedet, hvor jeg havde smidt en del kompostjord i foråret, dukkede der pludselig nogle hastigt voksende planter op. Jeg kunne kun gætte på, hvad det ville blive til og først da den første blomst viste sig,  kunne jeg se at det var græskar. Planten blev nu hevet op. Den tog fuldstændig overhånd og kvalte alt andet i bedet. Græskar  kan købes for små penge når den tid kommer.