søndag den 14. august 2016

GRÆSPLÆNE RENOVERING - FRA SKROT TIL HOT


Man kan have mange holdninger til en græsplæne, og min holdning er,
at den er havens gulvtæppe, som helst skal være uden huller, ens i farven og fint afgrænset til bedene. Det er  ikke helt omkostningsfrit rent arbejdsmæssigt og der skal også investeres i både græsfrø, gødning og jord til topdressing. Vi har efterhånden forvandlet den ret stive lerjord til jord, der er til at arbejde med, men
det har også taget mere end 40 år. Det eneste vi ikke gør, er at vande i tørkeperioder. Der må den klare sig med det, der kommer ovenfra - når det kommer. I år har jeg gødet sidst i april, midt i juni og igen i starten af august. Jeg tror at jorden er ret udvasket efter al den regn vi har fået. Hvis vi får mildt vejr som sidste år, hvor det først var sidst i november, først i december græsslåmaskinen kunne gå i dvale, kan det måske blive nødvendtig med en mindre portion gødning mere. Nu får vi se.



Græsplænen var grim og fuld af mos efter den milde vinter, så der skulle fjernes mos i massevis. En elektrisk vertikalskærer er uundværlig - særlig i betragtning af at den koster under 1000 kr. i anskaffelse og gerne holder 5-6 år. Der skal køres på kryds og tværs med maskinen, og det klares nemt. Den ridser jorden lige i overfladen og kører en masse mos op, som desværre skal rives sammen med håndkraft og det er det sværeste. Jeg har kørt de første 30-35 læs mos væk på trillebøren. Heldigvis kan vi deponere mosset i vores lille kratskov bag i haven.



Ups, sne i april - det var bestemt ikke planlagt, men intet er jo så skidt, at det ikke er godt for noget.


Efter det hårde slid med græsplænen og oprydning efter vinteren, som blev sprunget over, var det ikke så dårligt med en lille hvilepause foran pejsen.


Sneen lå ikke ret længe og så var der igen frit udsyn til den noget ramponerede græsplæne. Jeg håbede at græsfrøene kunne tåle frost. Men der var lange udsigter, før jorden var 7 grader varm, så græsset kunne spire. Et par duer mæskede sig også godt med frøene. Jeg havde nu også brugt 13 kg frø på de 800 kvadratmeter plæne + 30 kg gødning og 10 børfulde topdressing.




Bortset fra et par enkelte steder måtte jeg efterså gang på gang, indtil jeg fandt ud af at jorden var totalt filtret af gamle græsrødder. Da jeg havde skiftet jorden i de par huller, var alt ok.





 

Den meget smalle græsstrimmel bagom huset var næsten skaldet, men er kommet sig fint.


Vi har fået en rigtig flot græsplæne og håber at vi kan klare den vinteren igennem uden meget mos. Indtil videre er der ingen mos - end ikke på de meget skyggefulde steder som her ved brændeskuret .