lørdag den 20. august 2016

DIGITALIS - HORTENSIA AYESHA - SOMMERFUGLEBUSK


Man skal ikke have Digitalis (Fingerbøl) planter i sin have når man har små børn, for de er ret giftige og bliver brugt til fremstilling af hjertemedicin. Nu har vi ikke små børn/børnebørn længere, så jeg såede nogle Fingerbøl og kunne rigtig forestille mig en flok af dem i baggrunden af flere bede.








Sådan blev det dog ikke. Planterne blev sået i 2015 og plantet ud i 2016. De var store og flotte, så jeg forventede nogle meget fine  blomster.


Først sidst i juli måned fik jeg øje på en enkelt forkrøblet blomst,  men der kunne jo komme flere.


En dag fik jeg så pludselig øje på et flot eksemplar bag fuglebadet og det er så også den eneste blomst det er blevet til i år. Men flot er den nu.




Sidst i juni måned klippede jeg alle skud på sommerfuglebusken ned til det halve. Jeg regnede med at grenene så ville dele sig i to og at der dermed ville komme dobbelt så mange blomsterklaser. 


Det gjorde der så også idet planten i krukken nu står med dobbelt så mange blomster og samtidig
er planten blevet det lavere end hvis skuddene havde fortsat væksten udelt.


Næste år vil jeg klippe planten ned tidlligere og måske gøre det flere gange i håb om at få en rigtig busket plante med mange blomster. Der dannes jo også to nye blomster på hvert skud, når jeg nu snart klipper de afblomstrede skud af.


Når solen skinner er busken tæt besat med sommerfugle.


Mine to Hortensia Ayesha så døde ud i foråret. Jeg ventede til sidst i maj måned før jeg klippede dem ned helt til jorden. I dag vokser de ud over alle bredder.


                     

En uge efter nedklipningen helt til jorden begyndte de at skyde fra jorden.


I dag, midt i august måned er der ingen tegn på blomster, selvom denne sort godt kan få blomster på eetårige skud. Men bladværket er utrolig flot grøn og bladene er kæmpestore.


Nu kan jeg så håbe på at planten får blomster næste år.