søndag den 14. august 2016

BÅLBED TIL NYTTE OG PYNT




Et kig gennem rosenporten fra baghavens kratskov og ned gennem haven og bålbedet. 



Vi har ingen trailer, så vi er glade for at kunne brænde haveaffald, som ikke skal i komposten af i vores bålbed når vinteren er slut og de stikkende roser er klippet ned. Sådan en gang brænderøg i haven indikerer at det er ved at være forår.

Bålbedet har fået sit navn, fordi det er her jeg brænder ukomposterbart affald af sidst på vinteren. Om efteråret graver jeg Hostaerne op og sætter dem i sorte spande, som jeg gemmer i læ i kratskoven. Det samme gælder lodden Løvefod. For nogle år siden købte jeg spanske Margueritter (i Tyskland kalder man dem for "Bornholmere") og satte imellem. De senere år har jeg sået store oprette Tagetes Vanilla og Anisisop. Sidstnævnte sår sig selv og jeg tager nogle store planter fra, som jeg også sætter i spande til overvintring.








I løbet af sommeren skal der stikkes kanter rundt omkring bedet, men ellers passer det sig selv.




Anisisop er en pragtfuld staude - eller enårig blomst, Bier og sommerfugle elsker den.


Med al den regn vi har haft er det med at udnytte hver enkelt solstråle. Det har især været svært at få græsset tørt mellem klipningerne.