lørdag den 13. august 2016

ANANASKIRSEBÆR - EGEN AVL

Ved Isoldes,vores første barnebarns dåbsfest, var der nogle utrolig store og flotte Ananaskirsebær ved osteanretningen. Jeg tog et af bærrene med hjem, tørrede kærnerne ved at tvære bærret ud på et kaffefilter. I starten af april rev jeg filteret i små stykker, som jeg lagde i pottemuld med en smule jord over. Mange af frøene spirede og der kom mange planter ud af det. Jeg har sat een i den store krukke og to i hver sin lidt mindre krukke.



Fra jord til bord - og fra bord til jord 



Ananasplanten i den store krukke ved plantekassen er godt 2 m høj og den får stadigvæk nye sideskud med blomster. Alene i toppen er der 20 bær og blomster på vej.


    



Bærrene ligner små japanske lygter og kan minde en del om japanlygter, som overhovedet ikke er spiselige - måske nærmest giftige.
Hvis du vil vide mere om Ananaskirsebærret med det latinske navn Physalis Peruviana kan du gøre det her:
 http://eksotiskefrugter.emu.dk/frugter/ananaskirsebaer.htm


             


     


Billede af en skeletteret japanlygte, der som Ananasbærret har et bær i midten. De er ret smukke og gode til dekoration - men det er en agressiv staude. Den kan sikkert formeres nøjagtig sådan som jeg har gjort det med de spiselige. Jeg har desværre ikke noget billede - og dog?