onsdag den 25. maj 2016

PRIMO MAJ - NÆSTEN FORÅR/SOMMER


De nye tulipanløg og narcisser er kommet godt gennem vinteren og farverne er som jeg har forestillet mig.


Lige nu vælter hasselurt, hosta og julerosernes nye blade op af jorden. Min Hortensia Ayesha har jeg opgivet og klippet ned til jorden. Nu kommer der mange nye skud fra roden og jeg mener at have læst at den kan blomstre på de nye skud.

Den blå anemone dukker op mellem bunddækket sammen med de gule og hvide aurikler. Den har nu en hel speciel blå farve. Sjovt, at blå blomster næsten altid har gule frugtstande.



De flotte mirabeller står på vandværkets grund. Men det er gratis at nyde synet af dem. 


Mit bed med stenkanten har fået en god kompostblanding - og jeg er næsten færdig med at stikke græsplænens kanter af. Desværre er min elskede spade flækket midt over, da jeg ramte en stor sten.


Piletræet, som væltede i stormen har fået en solid pæl og er blevet  beskåret meget kraftigt. Noget senere har jeg også pillet mange nye skud af den. De store tulipaner i forgrunden er købt som XXL løg for 5-6 år siden . Der var 12 - og nu er de blevet til 16 tulipaner.


En af de bedste pladser er vores kompostplads bagest i haven. Den er godt skjult af brændeskuret og rummer også den lukkede kompostbeholder og en stor regnvandstønde. Tørt haveaffald til at blande i den grønne kompost gemmer jeg i en utæt regnvandstønde ved siden af kompostkasserne. Det grønne affald fra køkkenet er som regel for vådt til at kompostormene trives.

Jeg føler mig som en hane, når jeg står oppe i min kompostbunke og skovler den omsatte kompost ud over kanten. Herligt  - og omsat på 2 år.



Vi har ingen jydekrog og ingen trailer, så alt haveaffald fra den store have bliver kværnet, komposteret eller brugt som jordddække. Vi har ingen køkkenhave, så komposten kommer i blomsterbedene, under træerne og den hjemmekværnede flis bruges som bunddække. Det fungerer fint, men der er noget arbejde med det. Fint,  - så sparer jeg fitnesscentret!


Det føles dejligt at flytte de rengjorte teaktræsmøbler ud i haven efter overvintringen på den overdækkede terasse. Jeg skrubber møblerne med brun sæbe om efteråret og gør ikke mere ved dem i løbet af sommeren.  


Græsplænen er så langsom ved at komme sig. Der er enkelte pletter som jeg må efterså med frø blandet med sand. Vi har haft et par duer på besøg hver dag, som har mæsket sig med græsfrø.


Men der hvor græsset er kommet, ser det fint ud!