onsdag den 25. maj 2016

EN NY PLANTEKASSE - ET ANDET STED I HAVEN

Min høje plantekasse er ved at vælte, fordi brædderne er rådnet op  Jeg dyrker persille, dild og purløg i den. Med årene var der også blevet for meget skygge, så en ny kasse med en ny placering stod på min ønskeliste. Heldigvis har jeg en fingersnild mand, som jeg ikke skal bede om den slags ting to gange, før han har gang i tommestok og sav. 



Den nye plantekasse den 25. maj 2016


Vores søn havde arvet et massivt egetræs sofabord. Han ville bruge bordpladen til spisebord og fik en snedker til at lave et understel magen til, men med højere ben. Jeg syntes det var synd at save understellet til pejsebrænde og forsøgte i første omgang at sælge det på DBA, mens det alligevel kun stod ude på terassen. Da ingen viste interesse for understellet fik jeg ideen til at bruge  det som stel til en ny plantekasse. Det tykke egetræ skal nok holde min tid ud.


Det varede ikke mange timer, før gemalen havde skruet brædder på stellet. Jeg ville gerne have en bund i, så udover brædderne kom der også trådnet i bunden. For at undgå direkte kontakt med det trykimprægnerede træ, købte jeg noget ukrudtsdug, som jeg forede kassen med inden topbrædderne blev skruet på. Måske skal jeg også have sat en "sneglekant" af aluminium rundt om kassen. 



Kassens nye placering giver halv sol, halv skygge, så jeg regner med at jeg har fundet en fin placering til kassen. 

Foreløbig kom der til at se sådan ud - men senere fik jeg nogle gratis fliser hos en nabo, som ikke skulle bruge dem mere. Jeg fandt nemlig ud af at der skulle være fliser tæt ind langs kassens bund, så jorden ikke piskede op langs siderne i regnvejr. Det skal nok blive godt, hen ad vejen.


Jeg havde ikke regnet med at det var så svært at bryde den gamle kasse ned og fjerne jorden, men godmorgen! Hele kassen var infiltreret med efeurødder, som havde fundet ind mellem brædderne. Samtidig havde rønnebærtræet sendt sine rødder op i kassen, så jeg kom virkelig på arbejde. Den gamle jord fra kassen dryssede jeg ud over den nysåede græsplæne. 
Tilføj billedtekst

Nu skal jeg finde ud af, hvad jeg skal plante i det ledige bed, som ligger i total skygge det meste af dagen. Måske nogle hortensiaer fra sidste års krukker og noget bunddække?



Omkring plantekassen i slutningen af maj