lørdag den 2. januar 2016

HAVEN NYTÅRSDAG 2016


 Vejret har indtil i dag været så mildt, men regnfuldt at jeg har kunnet arbejde lidt i haven hver dag. Mange småting, som jeg aldrig ville kunne gøre i normalt november/december vejr er gjort og jeg har nydt at være ude. Men fra i nat "kommer der andre boller på suppen", så jeg har været en runde og kigget på alt det, som sikkert går til frosten kommer. 

  

Jeg har plukket halvdelen af en juleroses blomster, fordi jeg ved at de vil gå til i frostvejr, især, hvis det også blæser og efterfølgende bliver vådt igen. Så nu vil jeg nyde blomsterne indendøre et par dage 

Juleroserne er så smukke, men deres blade er det ikke værd at skrive om. Til gengæld er bladene mega-flotte om sommeren. Stauden har jeg fået foræret at en nabo længere nede ad gaden for et par år siden. Sidste år har jeg delt den - og det er den parat til igen.

Den grønne julerose står i en potte og synger på sidste vers. Den har ellers hvide blomster, når de springer ud. Nu har den stået på terassebordet et par måneder og skal i jorden snart.

Græsset er flot grønt og lige før det burde klippes. Heldigvis sætter frosten en stopper for væksten. I dag var der også enkelte solstrejf mellem træerne.



Primulaerne har også haft lidt for travlt med at blomstre, men de klarer også en omgang frost.

Det er sikkert værre med mine klematis, som er alt for langt fremme med at sætte nye skud.

Skimma har store blomsterknopper nu, men hvis knopperne ikke tørrer væk, kan de også klare kulden.

Min gamle nabo, har et flot Kejsertræ ud mod vejen og jeg nåede at redde det ved at overtale den nye ejer til at lade det stå, da han jævnede mange andre planter med jorden

Kejserbusken har den skønneste duft af marcipan


Jeg huggede en gren og satte den i vasen med de lyserøde roser. De klær hinanden så flot.