mandag den 16. november 2015

DØRKRANSE ER SJOVE AT BINDE




Efteråret indbyder til diverse pynt til krukker og døre. Jeg er knap færdig med at gøre haven vinterklar, men regnbyger tvinger mig ofte til at søge ind på værkstedet - og så kan jeg passende bruge tiden til at binde kranse til pynt


Det er svært at finde en hjerteform til basis for dørpynt. På billedet nedenunder viser jeg en almindelig rund halmkrans, dyppet i vand og holdt i hjerteform med snor og elastik. Samtiig med at lavendlerne blev klippet lidt ned, brugte jeg blade og stilke til at binde et helt enkelt hjerte med.



Sidste år bandt jeg et rigtig stort hjerte. Som "stativ" brugte jeg meterlange ligustergrene, 3 grene holdt sammen med ståltråd. 


Hjertet er bundet med lavendelgrene, kaprifolier, røllike og andet blomstrende fra vejgrøften.


Det endelige hjerte pyntet med roser til et sølvbryllup



I år har jeg prøvet Aysha hortensier, efeu og efeublomster på en halmkrans ombundet med afklippede ligusterrødder fra nyplantede ligusterplanter





Krans med tørrede hortensia og judaspenge. Denne krans holdt kun en uges tid, de tørrede hortensiaer mistede hurtigt farven og blev kedelige


Buksbom, mariebær og bogfrugter



Lavendel, buksbom, hortensia og Sct. Hans Urt


Gyvelgrene, japanske kvæder og kristtornblade. Lilla glasbær