tirsdag den 27. oktober 2015

OKTOBER I MIN HAVE 2015 - BAGHAVEN

De skønne efterårsfarver skifter hurtig til "bladløs" og vintertræt. Jeg har fastholdt efterårshaven med mit kamera omkring den 20. oktober - og allerede i dag - ugen efter ser der anderledes ud igen.




Vores have er inddelt i mange rum, og man får et andet kik, hver gang man drejer om et hjørne. Fra den store over-dækkede terasse er der på grund af terrænforskellen nogle trin op til en lidt mindre terasse ud for mit arbejdsværelse. Dette haverum omkranses af en lærkehæk i en halvcirkel på en let forhøjning. For mange år siden var det planen at der skulle være en rund pool i midten. Det blev aldrig til noget, og i stedet for er der nu et lille halvcirkel-formet haverum.










Herfra kommer man frem til et stort cirkelrundt bed, beplantet med Rhododendron, Hortensia, brogetbladet Cornel, Hjertetræ, Cornus Cousa Satomi, formklippet Liguster og masser af bunddækkeplanter samt et par roser. Bedet er godt 10 meter i diameter.


I forgrunden Hortensia Ayesha, brogetbladet Cornus og Cornus Kousa Satomi med de flotte orangerøde efterårsblade 



Langs nabohækken er der et bredt tæt bælte med buske, stedsegrønne, Astrid Lindgren roser, Busk Potentil, Prunus Otto Leutken og den runde gule busk er en dværgsyren  Syringa meyeri ”Palibin"


På sydsiden af det runde bed vokser der to meget store Rhododendron, som jeg klipper ned hvert år.
Det runde bed midt i græsplænener beplantet med Hosta og Anisisop. Hosta'erne  bliver hvert efterår gravet op og sat i spande, fordi jeg bruger dette runde bed til afbrænding af stikkende afklip. Vi har rigtig mange roser og kristtorn, som bliver klippet i form. Jeg går og funderer over om jeg skal lade hostaen være i fred i år og i stedet for køre det stikkende afklip væk. I forvejen kværner vi rigtig meget og bruger det kværnede til bunddække.


De ildrøde buske er 2 blåbærbuske


Fra forhaven er der et 3 meter bredt bælte op til "baghaven"
De tidligere naboer fik aldrig sat nogen egentlig hæk i skellet efter at de havde fældet den første grimme hæk af rødgran.



Fra den smalle græsgang kommer man om bag huset og til min tørreplads. Til højre østsiden af det store runde bed. Igen er der plantet en hæk til adskillelse af haven foroven. Også denne hæk havde en naturlig funktion mens børnene var små og havde et legehus foran hækken.



I dag har vi vores brændeskur bagved hækken. Jeg har tegnet det og gemalen har tømret. Det er bygget i digital S form. I den åbne side stabler vi vores pejsebrænde og i den åbne side mod basiden er der plads til trillebør og andre redskaber. Det lille stakit for enden skjuler vores grønne kompostbeholder. Bagved brændeskuret har jeg kompostbeholdere.


I forlængelse af brændeskuret er der en smal "skovsti", idet stien mod havesiden har en hæk af fjeldribes, som klippes i runde former. På modsat side har vi for 40 år siden plantet birketræer, seljerøn og hassel. Bag dette bælte er der en stejl skråning på 40-50 meter ned til motorvejen. Skrænten er også beplantet med høje træer.


Skovstien 



Fjeldribeshækken til venstre og enden af det store bed 




Sammen med Rhododendron trives Hortensiaen utroligt godt, den var klippet helt ned i foråret.




Hjertetræet er det første træ der springer ud om foråret - og det første, der mister bladene.


For blot 2 uger siden var alt grønt - indtil Hostaerne begyndte at få gule blade. Så ved jeg at havesæsonen er ved at være forbi for i år.