tirsdag den 27. oktober 2015

OKTOBER I MIN HAVE 2015 - FORHAVEN

 Hver årstid har sin charme - og havesæsonen takker af med en flot farvepalet. På een side er det lidt vemodigt, på den anden side glæder jeg mig til at have fri fra havearbejde og tid til andre sysler i 4-5 måneder.



Cornelbuskens røde grene trænger til en studsning. Det får den også - men ikke før jeg skal pynte vinterkrukkerne og kan bruge grenene der.


Mit eksperiment med at klippe birketræets grene tæt ind til stammen i kugleform går ganske fint.


Roserne er klippet ned til 1/3 højde - og afhængig af vind og vejr til foråret bliver de klippet yderligere tilbage. Puderne af benved er gamle og vokser enormt meget. Hvis jeg ikke klipper dem ned mindst 2 gange om året, bliver de lige som det kegleformede, som ses mellem hortensiaerne. Det vokser meget i højden og bliver klippet i form med hæksaksen. Puderne skal klippes her i efteråret. Hvis jeg venter til foråret, er skuddene forveddede og meget sværere at klippe.


Langs husmuren står der en guldtaks, som jeg faktisk gerne ville grave op, men den har stået der i mindst 30 år så om det kan lykkes? Den store brogetbladede buksbom bliver aldrig klippet før ved juletid, hvor jeg bruger grenene til kranse, hjerter og girlander.


Hortensiaerne er stuepotteplanter, som nu har stået der i den ret tørre jord ved husmuren - mod nord - i 3 år. De lader til at trives, selvom jeg troede at de ville gå til.


Der er kun 3 meter indtil naboskellet langs husets østside. Da ingen af de skiftende naboer nogensinde har været havemennesker, har der heller aldrig været nogen hæk i skellet. I stedet for har jeg for mange år siden plantet forskellige buske på vores egen side. Jeg er lidt imponeret over at jeg selv har sat trappe og kantfliser i 1976 og at det holder endnu. Det tror jeg ikke at kræfterne rækker til i dag.


En fjollet strimmel græsgang, som har været meget længe om at blive som den er i dag.