lørdag den 5. september 2015

JUNI MÅNED I HAVEN 2015


I juni måned foldede haven sig ud i al sin pragt. Jeg prøver på at holde alt så simpelt som muligt. Der bliver ikke købt (ret mange) nye planter - for arbejdet skal begrænses. Jeg er jo ikke nogen årsunge længere - snart i midten af 70'erne, men man har jo godt af at røre sig!



Det blev endelig tørt nok til at græsplænen kunne vertikuleres og der var kommet rigtig meget mos i den i løbet af vinteren. I år lagde jeg mosset på vores skovsti og i små bunker i krattet. nu må jeg se om det formulder hurtigt nok. Der er ca 800 kvadratmeter græsplæne, som gemalen slår et par gange om ugen. I år har vi fået en ny selvkørende græsslåmaskine, som man dog stadigvæk skal rende efter. Vi tømmer græsafklippet ud i kompostbunken og rundt omkring langs hækkene



2 gange om året stikker jeg græskanter og ordner kanter omkring æbletræ og bålbed. Det er mange meter, men når det gøres når jorden er tilpas tør, er det ikke så svært.












I I juni måned er det rhododendron buskene, spiræa og de forårsblomstrende planter som lyser op i haven. Blandingen af blomstrende buske og stauder er vokset så tæt at lugning ind imellem er overflødig. Det runde bed i midten er vores bålbed. Her brænder jeg stikkende grene m.v. af i perioden december - marts. Derefter graver jeg jorden om og planter igen de 5 hosta, som har stået i sorte spande siden efteråret, godt skjult mellem de høje træer. I år var hostaerne næsten blevet for store i spandene inden jeg fik dem plantet ud igen



"Klippegrejet " må i sving i  juni måned.  Ligusterhækken ved opkørslen fik et "ordentlig hak i tuden" i efteråret 2012 da vi skulle sætte den nye postkasse op. I år - knap 3 år efter er det  blevet til en fin og tæt hæk igen



Kirsebærlaurbær Otto Leutken skal desværre klippes 3 gange i løbet af havesæsonen. Jeg har overvejet at grave de 5 stykker vi har af dem op, men de har et voldsomt rodnet, så det har jeg opgivet. Jeg forstår ikke at de kan lægge 50 cm til 3 gange om året. Jeg klipper hver enkelt gren ned til det gamle voksested. Næste klipning vil jeg foretage med hæksaksen for at se om det skæmmer planten så meget at jeg skal klippe med rosensaksen igen.

Terassebedet er som de andre år, men jeg har plantet et piletræ i stedet for det gamle, som væltede. En sukkertopgran fra en krukke er plantet samme sted, hvor en buksbomkugle var bukket under for sygdom. Jeg håber ikke at den har smittet de andre kugler. De høje stammede kugler er henholdsvis ligusterkugler og kristtørnkugler af egen avl og opstamning. 





Akkelejer sår sig alt for villigt selv, så mange af dem må fjernes inden de smider frø. Heldigvis kan man klippe dem ned og så danner de nye fine grønne puder.




Længe gik jeg og kiggede bekymret til mine lavendler, som jeg nok havde klippet rigeligt langt ned sidst i marts måned, men endelig begyndte de at skyde fine grønne skud. Hvor heldig kan man være? Lavendlerne har stået der omkring 20 år. De har sået sig selv hele vejen langs stensætningen. Jeg har taget en del stiklinger og sat dem i potter.


Mit projekt med at plante hasselurt langs husets nord- og østvendte sokler er lykkedes. Jeg har en slags vuggestue/børnehave til formering af hasselurt. Jeg sår dem mellem stenene på en sydvendt mur, hvor de vokser utroligt godt. Jeg må grave stenene op når jeg skal høste planter, men det er et hyggeligt arbejde. Hasselurt må være en meget nøjsom plante, som gerne vil stå lunt. Jeg glemte at tage et billede før jeg tog planterne op. Jeg lod nogle stå for at det ikke skulle se så bart ud.



Det har været nødvendigt at vande langs nordsiden et par gange på grund af tagudhænget, som ikke lod regnen komme til. Med den rigtige vindretning, er der ellers fugtigt nok. Jeg håber at det bliver rigtigt fint - i stedet for de udgåede Vinca planter.