lørdag den 5. september 2015

JULI MÅNED I HAVEN 2015




Juli måned er rosernes måned og jeg er især glad for lyserøde roser. Mine Astrid Lindgren roser danner store meterhøje buske og har utroligt mange blomster i år. Hver plante får en håndfuld Animix rosengødning tidligt i foråret og det lever de af hele sæsonen







Jeg klipper roserne godt tilbage efter endt blomstring inden de når at sætte frø. 6 uger efter blomstrer de fint igen.





Nina Poulsen roserne blomstrer uafbrudt frem til november, men de skal "deadheades" for at få nye blomster. Desværre er ikke alle roser visne i "buketten", men jeg skærer tilbage med hård hånd. Friske blomster bruges til dekorationer



The Pink Fairy roserne er uovertrufne og selvom de bliver klippet ned hvert år får de meterlange blomstrende overhængende grene. De fylder virkelig noget i et bed.



Kornus Kousa Satomi har et væld af blomster som holder mere end 5 uger. En dejlig stor busk. Jeg overvejer at købe en hvid - Chinagirl. 



Jeg vidste godt at jeg havde en kaprifolie i den store troldhassel, men jeg blev ekstra opmærksom på den på grund af den fantastiske duft den udspreder - især om aftenen. 



Den opstammede Heliotrop fra sidste sommer har overvintret i vores garage siden november. Jeg har vandet ganske sparsomt et par gange i løbet af vinteren. Den blomstrer overdådigt og dens vaniljeduft er næsten berusende.


Jordbærplanterne i den store krukke står under den overdækkede terasse - og skal vandes dagligt. Der har været en del jordbær, men sorten Ostara er ikke særlig sød - og så skal det sidde ret længe - ellers er det alt for hårdt. Jeg overvejer at sløjfe jordbærrene i de to store krukker på terassen.