torsdag den 10. maj 2012

Arbejdsdage med spade, sav og ørnenæb

I år har haven fået en ekstra stor omgang med sav, ørnenæb , greb og
spade. På de formklippede takstræer er der kappet 17 "hoveder" af. Det
tager nemlig meget lang tid at formklippe dem 2 gange om året, så nu er
der sparet en del arbejde

Bunddække er fint, så længe det ikke kravler ind alle de steder, hvor det ikke
er ønsket, så alt krybende, som ikke er til at holde væk er fjernet. Roserne
var ved at drukne i benved og vinca. En del Hypericon er gravet op for at
give lidt luft. Jeg plejer at klippe Spiræa Waterii halvt ned, men i år har jeg
klippet nogle helt i bund og kun taget toppen af andre, som de nu vil tage
sig bedst ud. Den brogetbladede Cornel Elegantissima er klippet helt i bund



Under grantræet er alle krybende benved fjernet og ribesbuskens rodslåede
grene er fjernet. Tilbage er der 3 små ribesbuske. Laurbærkirsebærtræet er
skåret meget kraftigt ned og det samme er ligusterbusken bag grantræet.
Jeg håber at bunden om et par år er dækket af  Hosta og Hasselurt som
nogle steder vokser ganske fantastisk.


Min klematis havde visnesyge allerede sidste år. Nu har jeg
ryddet hele bedet for Akeleje og Efeu og har gravet spagnum
og kompost ned til en ny klematis. Jeg valgte den samme som
gror op ad skuret. Madame Julia Correvon, som blomstrer smukt
hele sommeren og ikke smider blomsterne, som bare tørrer ind.

Hele dette bed langs garagen var fuld af selvsåede Hasselurt. De har det
vist rigtig godt mellem stenene. Jeg lod flere af dem stå, for de formerer sig
også ved rodskud. Ellers er det myrerne, som slæber rundt med de små
frø fra de hassellignende blomster under bladene. Om sommeren kan jeg
ligefrem skovle frøene op. Frøene ligner grov kaffegrums. Men flotte er de
og jeg vil gerne have dem til at dække mange steder i haven.


Rækken af hvide Perikon (White Abbot) er forlænget lidt med et par
planter, som før stod længere inde i bedet. Jeg håber at de har tålt både
nedskæring og flytning.


Her i Terassebedet dækker Assarum bunden sammen med Alrunerod og
bregner. Bregner har det desværre også med at brede sig, men de er da til
at få øje på.

Sidste efterår forsøgte jeg at plante nogle Hasselurt (Assarum Assareum)
mellem roserne. De ser flotte ud nu, men om de kan tåle en tør sommer er
skal vise sig.