mandag den 14. september 2009

Havearbejde er også meditation

En harpiksdråbe udsat for Photofiltre
En lang og træls græskant omkring det store grantræ. I løbet af sommeren kunne jeg ikke beslutte mig til om kanten skulle trimmes, eller vokse vild. Hortensiabuske og Akelejer havde bredt sig ud over kanten og det så egentlig ganske naturligt ud indtil jeg for et par dage siden var nødt til at klippe hortensiabuskene voldsomt tilbage, fordi de havde så tunge blomsterhoveder at det hele hang ud over græsplænen.
Det skal jo bare overståes - og så kan jeg lade tankerne flyve imens.
Grantræet (Picea Pungens Glauca) er ca. 45 år gammelt. Vi købte det som et af de første træer til haven på i Gram ved Skanderborg, hvor vi byggede vores første hus i 1966. I 1973 flyttede vi og tog grantræet med og siden er det vokset til enorme dimensioner. I år har jeg for første gang overvejet at fælde det, men det vil totalt forandre klimaet for de rhododendron og andre buske, som gror under træet.
De nederste grene er allerede savet af for nogle år siden. Træets stamme måler 150 cm i omkreds forneden. Jeg kan lige nå omkring det.
Et blik til brændeskuret fortæller at der snart ville være plads til brænde fra det store træ, selvom det skal ligge et år - og ikke har nogen stor brændværdi.
Træet har nogle underlige vorter over det hele. Min medfødte nysgerrighed fik mig til at prikke hul på en af vorterne, som er fulde af harpiks
Grantræet har enorme kogler, som hver vejer over 1 kg

Ingen kommentarer:

Send en kommentar