lørdag den 22. august 2009

Mine syriske roser er i blomst

Hibiscus Syriacus - syrisk rose - havens Hawaiiblomst
Dagen før udspring var den i knop - og jeg var spændt på hvordan den ville se ud om et par dage. Derfor var jeg overrasket da jeg dagen efter så dens flotte tynde blomsterblade foldet ud på yndigste vis. Jeg har købt planten som en lille busk for to år siden. Det første år mistede den alle blade, hvorefter jeg plantede den om fra et skyggefuldt sted med meget næringsrig jord til et mindre skygget sted, men stadigvæk med god kraftig muldjord. Nu fik den i hvert tilfælde blade, men stadigvæk ingen blomster. Så kom jeg i tanker om de flotte syriske roser, som jeg havde set vokse op langs en husmur, med meget dårlige jordbundsforhold. Derfor holdt planten flyttedag for 3. gang og denne gang til en mellemstor krukke med almindelige havejord iblandet en smule sand. Den fik samtidig lov til at stå i fuld sol det meste af dagen. Nu har den så kvitteret med smukke blomster og der er mange knopper på vej til at springe ud. Anderledes med denne hvide udgave af Hibiscus Syriacus. Den blev købt som et opstammet træ for 7-8 år siden. Jeg blev faktisk lidt ked af at se gartneren slæbe den hen til kasseapparatet ved at tage fat i træets top, så potten med rodklumpen kunne tage skade. Men alt gik jo godt alligevel. Oprindelig er syrisk rose en lidt strittende busk med stive grene. Jeg har dog beskåret den til en lidt rundere form. Træet står i almindelig havejord og får en smule skygge af det bagved stående Gingko Biloba træ, som også er formklippet, fordi det var vokset alt for stort til terassebedet.
Der er altid masser af blomster og knopper på træet Blomsterne folder sig kun helt ud i solskin
Flotte sarte hvide blomser med en dyb rødlilla midte
TræetTræet har normalt sin blomstringstid lidt senere end i år - Den står med blomster i næsten 8 uger. Træet er over 2 meter højt, stammen har en diameter på ca. 8 cm og træets krone er ca. 120 cm i diameter. Et flot og dejligt træ, som også er kønt uden blomster på grund af de smukke grønne blade, som springer ud omkring pinse eller lidt senere.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar