tirsdag den 2. juni 2009

privat "skov" - eller krat

Vinbjergsneglene får lov til at formere sig i skoven. Vi har haft dem i mange år og jeg har importeret dem fra Gl. Holte. Børnebørnene morer sig med at male på sneglehuset og i løbet af sommeren prøver de på at finde deres "egen" snegl igen. Et sneglevæddeløb hører også med til sommerens lege.
Der har aldrig været en hæk over til vores nabo. I stedet for har jeg på et tidspunkt selv flettet et jægerhegn da vi klippede hasselbuskene ned. Det forfalder med tiden og jeg lapper det hist og pist med andre grene - som her fra troldhasseltræet.
Da jeg for snart 7-8 år siden fik tømret mine store kompostkasser fra resterne af den orkanramte terasse, ville jeg gerne have fliser foran. Ikke ganske almindelige købefliser, men derimod nogen fra en fyldplads i vores nærhed. Her fik jeg lov til at tage de flisestumper jeg gerne ville have. Arbejdet med at lægge fliserne var en fornøjelse, selvom det tog lidt tid. Dengang havde vi fældet en røn, som stod midt i. Stubben havde vi ladet stå i 1 meters højde. I år var den rådnet væk og jeg kunne lægge en ny mosaik midt i, det er omkring de hvide fliser i midten. Jeg er selv vældig glad for resultatet og synes at det ser langt flottere ud en almindelige firkantede eller færdige fliser. Genbrug, når det er bedst.
Se, hvor naturligt det falder ind i skovens afslutning. Til venstre ligger vores brændeskur.
Bagerst i min have, lige efter det nyanlagte bed er der en dejlig strimmel jord, som vores børnebørn altid har kaldt for "skoven". Et stykke jord med træer og buske til begge sider. For mig et uundværligt sted fordi jeg her kan lægge finsnittet affald og græsafklip til kompostering. Der er ret frodigt derinde, men alligevel så skyggefuldt at ukrudt har svært ved at etablere sig her. Nu lægger jeg vægt på at det ikke er nogen "losseplads", men derimod et stykke jord, som er så naturlig som muligt. "Slangen" i træet i mit paradis er en gren af en troldhassel, som jeg har moret mig med at placere der.
Efeuen klæder den bornholmske røn, men får ikke lov til at gro længere op end at jeg til stadighed kan pille den ned.
Det afklippede græs fra vores store græsplæne lægger jeg både på stien mellem træer og buske og også ned langs ligusterhækken mod naboen. Det kvæler al ukrudtet og giver samtidig næring og fugtighed til jorden. Selvom der kommer et godt lag på hvert år, er det helt formuldet/forsvundet til næste forår.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar