mandag den 22. juni 2009

Perfekt vejr til havearbejde

Taks og iris i skøn harmoni
Færdig arbejde - nyd det!
Det er nogen lange strækninger der skal renses for ukrudt, men vejret var bare perfekt til det i dag - og i går. Vi har lerjord, som dog mange steder, som her i forhaven efterhånden - og det er 34 år, er blevet mere medgørlig. Der er kørt utrolig meget sand og tørvestrøelse på det i tidens løb. Kommune har ikke haft i sinde at lægge fortov, fordi det er en privat vej, og husejerne har ikke kunnet blive enige om at lægge noget fortov. Vi har valgt at have sand på, som er nemt at rive ukrudt op af. Andre har ral, fliser hist og pist, og enkelte har endda sået græs på fortovet. Heldigvis ikke nogen af vores naboer, for vi har rigeligt med græsukrudt i forvejen. Men nydeligt så der ud, da jeg var færdig i dag. Men..... jeg mangler jo at klippe buske ned !
Lavendler og roser på nippet til at springe ud.
Imens jeg morede mig i forhaven, var gemalen gået i gang med hækklipperen . Vi har mange og lange hække, så der er nok at gå i gang med.
Her kan man da for alvor tale om at hækkene er havens mure. Tilbage er faconklipningen af alle de buske og træer, som jeg har valgt at holde nede med en faconklipning. Det gælder Buksbomkuglerne, Broget Liguster, Benved og mindsandten også vores GINGKO træ, som alle undrer sig over.
For enden af fortovsbedet stod der engang et hyldetræ, som vi har gjort alt for at komme af med. I år blomstrer det igen noget så flot, så nu får det lov til at stå. Men det er faktisk kun en busk nu - ca. 1½ m høj.
I går var det også havedag - eller flisedag. Det er bare ikke kønt med ukrudt mellem fliserne, så enten var det en omgang Round-up eller knofedt. Jeg valgte det sidste - for så er man fri for at se på alt det nedvisnende ukrudt det meste af en måneds tid. Men lad os bare sige at jeg også er miljøbevidst og kun bruger sådan noget stads meget behersket. Ofte med en pensel på et enkelt blad.
Ja, jeg kunne godt ønske mig nogle færre fliser, men nu er jeg da færdig med det for denne gang. Jeg vil prøve at blande almindeligt husholdningssalt med fint strandsand og feje det ned i rillerne. Måske holder det ukrudtet væk - måske ikke.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar