søndag den 7. juni 2009

Kig fra terassen første weekend i juni

Ved eftermiddagskaffen fik jeg pludselig øje på at klematisplanten ved nedløbsrøret havde fået nogle få kæmpestore blomster. Normalt får den massevis af blomster, men de er til gengæld meget mindre. Disse her måler mere end 20 cm i diameter og jeg undrer mig over, hvad der har fået dem til at "skifte" størrelse i år.
Nu hvor Rhododendronbuskene synger på sidste vers, selvom de stadigvæk er flittigt besøgt af nogle kæmpestore bier, som jeg ikke en gang tror er bier, men gedehamse, er det porcelænsblomsternes tur til at blomstre. Selvom de er ganske små sarte blomster, er det mængden af dem, der giver sarte lyserøde svævende skyer forskellige steder i haven.
Den ene blomstrende vækst afløser den anden. Snart bliver det rosernes tur, derefter hortensia og de såede tagetes. Sidst af de blomstrende planter kommer gladioler, dahlier, sommerfuglebusk og høstanemonen. Men forinden kan jeg glæde mig til at se de syriske roser blomstre. Jeg har omplantet en busk, som faktisk ligner katost, så nu er jeg spændt på om den kan blomstre i år.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar