lørdag den 20. juni 2009

Hvem spiser mine blade ?

Opdaget!
Det er et par år siden jeg sidst har set ligustersværmerens larve i min have. Men der er sikre tegn, når man ser dens store - faktisk smukt facetterede - efterladenskaber enten på jorden eller som i dag liggende på et blad. Og man er slet ikke i tvivl om at den er godt i gang med at guffe i sig. Et stort blad fra en hortensia var høvlet væk i løbet af et par timer. Den skal jo også vokse sig stor og stærk. Op til 10-12 cm kan sådan en larve blive - og den bliver meget flot med lilla/sort/hvide striber på tværs ned langs kroppen. Som voksen kan den rejse forkroppen og se noget så stolt ud. Bagtil udvikler den en slags bøjet brod.
Jeg har nu sat den i ligusterhækken. Hækken skal jo alligevel klippes og jeg er spændt på om der er flere af slagsen eller om vi ser den igen. En skam at jeg ikke kunne vise den frem til mine børnebørn.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar