søndag den 26. april 2009

Aftensol, espalier og bålbed i april

Billedet blev taget på grund af den flotte himmel, men afslørede samtidig meget tydeligt, hvor troldhasseltræet bør beskæres for at blive mere åben. Det gror som besat, så det er vist ret ligegyldigt på hvilken tid af året jeg skærer i det. Den tykke klump grene i midten skal i hvert tilfælde falde for saven snarest.
Årets havebål er ved at være klar - så snart det har regnet. Herefter skal der plantes i bedet. De fleste planter står og venter i spande. Det er planter som Hosta og Løvefod, som jeg graver op af bedet hvert år, og som kommer tilbage i jorden, så snart bålet/affaldet er brændt. Meget er afklippede rosengrene, som jeg ikke vil have i komposten.
Mit trådhegn til Lathyrus er blevet erstattet med et blivende espalier. Det skygger lidt mere for højbedet med krydderurter, men afskærmer samtidig mit "lille Gartneri" med det høje bord, hvor jeg står så fint og prikler og ordner planter. Her har jeg også to regnvandstønder, som bliver fyldte via skurets tagrender.
Jeg snyder altid og køber persille i potter. Vores lokale gartneri har sået og afhærdet det for mig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar