mandag den 16. juni 2008

Midt i juni - efter regnbyger

Gertrude Jekyll - en dejlig rose med en berusende duft i en stor krukke på terassen

Penstemon - en frodig staude - plantet i krukke

Jeg købte kun en enkelt plante sidste år. Den har været i den store krukke lige siden, kun dækket af julepyntegrønt hele vinteren. Jeg vil tage frø af den og også forsøge stiklingeformering, for det er en plante med stor farvestyrke, tilpas højde - og så er bierne vilde med den. Den ville være skøn sammen med de blå Salvia.

Det er også lykkedes mig at tage frø af sølvblad, men de var meget længe om at spire, så jeg købte en enkelt potte, som jeg delte i 5 enkeltplanter. Den sølvgrå farve ligner et vandfald ned at krukkens sider.

Lavendlerne står på spring og er lidt senere end i 2007

En usædvanlig smuk hvid duftende rose "Snehvide"

Rosen har det smukkeste blanke løv og efter at jeg har haft gravet godt op omkring dens rødder og udskiftet al byggeskrot med fin jord, gror den som besat. Jeg har dog også husket at grave en omvendt 2 liters plastikflaske med uden bund ved rosen. Nu når vandet virkelig ned til rødderne når jeg en sjælden gang vander planten.

Salvia Nemorosa er så flot og jeg prøver at stiklingeformere den
Bålbedet er ved at vokse sig tæt
Da det viste sig at bålbedet, som i perioder skjules af børnebørnenes trampolin ikke kunne undværes til afbrænding af affald i forårsmånederner, har jeg beplantet med sommerblomster og med hosta + løvefod, som nemt kan graves op og flyttes om efteråret. De øvrige planter er sommerblomster. Nogle købte spanske marguritter, erhvervet for 40 kr og hjemmeavlede tagetes og biblomme. Tagetes er af den høje hvide slags, som ligner nelliker. De er blevet knebet kraftigt, så de ikke bliver så høje, men mere buskede. Biblommen klipper jeg tilbage efter endt blomstring, og så blomstrer den endnu flottere 2. gang.
Mit hjemmelavede ligustertræ blomstrer
Mein selbstgebastelter Baum aus Ligustrum blüht

1 kommentar:

  1. Kan du huske hvad din penstemon hedder til 'efternavn'. Jeg har nemlig nogle i planteskolen, som jeg ikke helt ved ret meget om, men hvis de er gode i krukker, vil jeg da fluks plante nogle stykker til!!!

    SvarSlet