søndag den 29. juli 2007

Årets bærhøst

Ribsgelé og solbærrom 2007
Der var mange, mange bær på både solbær- og ribsbusken - jeg har kun 1 af hver - heldigvis. Jeg nåede lige at plukke bærrene mellem to regnbyger og det var egentlig ikke planlagt at det skulle være den dag.
Gemalen er ikke vild med solbærmarmelade, så de blev anvendt på den nemmest tænkelige måde, nemlig til solbærrom. Nu går jeg hver dag og ryster glasset ..... uden at prøvesmage. Solbærrommen er ifølge min opskrift fra nettet først "moden" ved juletid.......
Ribsene kom i saftkogeren, så var der ikke mange dikkedarer med at pille bærrene af stilkene. Den sort vi har sidder meget fast på stilkene og det er umuligt at plukke rent fra busken uden at mase bærrene. Saftkogeren leverede 2 liter ren saft som blandet med 2 kg sukker blev til 3 liter gelé.
Jeg har gemt en masse Nescafé glas til marmelade og gelé og de kommer til at pynte på morgenbordet et stykke tid. De første to små glas fik allerede ben at gå på da børnebørnene var på ferie hos os hele sidste uge.
½ liter snaps, ½ liter rom, 600 gr solbær og 600 gram sukker + lang ventetid :-)
Glasset skal rystes hver dag til sukkeret er opløst. Det tog 14 dage for ribsene at blive helt modne

Ingen kommentarer:

Send en kommentar