tirsdag den 26. juni 2007

Hosta går man ikke fejl af

Hosta som fodpose for klematis
Her plejer hostaen at skærme for min klematis. Det bliver den fri for i år -Klematissen var i blomst, men så angrebet af meldug at den blev halshugget med alle blomsterne på. Meldug smitter og det skulle jeg ikke udsætte de andre planter for. Med lidt held, kan den starte forfra og nå en blomstring i efteråret. Nu må hostaen pynte i stedet for. Ellers plejer jeg at fjerne de lange stjaverter til blomster - bare rolig, de holder længe i en vase, men på planten synes jeg der er for meget "spredt fægtning".
Jeg har både hosta med de små smalle blade og den mere blålige kæmpehosta, hvor bare een plante kan dække flere kvadratmeter. Det er den gråblå sort, hvor bladene er så smukke og eksotiske. Hosta kan gro alle vegne og er en meget hårdfør plante. Der findes også en art med hvide stribede blade. Hidtil har jeg syntes at de var for urolige.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar