tirsdag den 26. juni 2007

En engelsk rose som belønning

Belønningen for havearbejdet: en engelsk rose

8 dage efter i silende regn

Billedet på planten lovede ikke for meget

Når man ikke kan nyde duften udenfor, må den med ind .... ahhhhh
En gulerod blev til en engelsk rose
Jeg har overgået mig selv i år og har ikke købt mere end 3 udplantningsblomster. Normalt lægger jeg X-antal kroner hos blomstergartneren, men i år har jeg dels haft held med de hjemmesåede planter (fordi sneglene har fået gift) og dels har jeg haft held til at overvintre og formere en del planter. Derfor kom belønningen i hus i dag: en David Austin rose med en duft "som jeg ved ikke hva".
Men fødslen i form af overflytning til en krukke var svær. Jorden i potten var så klæbrig at den nægtede at give slip på rosen. En masse af de fine hårrødder blev tilbage i den "fornemme plastpotte". Allerede første dag hang rosen med hovedet. Næste dag i regnen tog den sig dog sammen og stod ret op igen. I dag vidste den ikke, hvad den ville, men eftermiddagens kølige vejr og regn hjalp på dens humør og se om den ikke allerede ville dufte af lidt. Jeg håber at Gertrude Jekyll har accepteret vores matrikelnr.
Og guleroden? Ja, jeg havde lovet mig selv først at købe rosen når hækklipningen var overstået.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar