mandag den 25. juni 2007

Det hele går op i en spids :-)

Havet og haven
Når det bliver alt for varmt og jeg ikke orker flere gymnastiske øvelser i haven er det bare skønt med en sejltur. Denne lørdag havde vi glemt at se i avisen, for pludselig var vi sammen med en hel masse andre mennesker kommet til Rock under Broen. Nu forstår jeg bedre, hvorfor arrangørerne er sure på bådgratisterne. Personlig synes jeg nu ikke at musikken harmonerede med vore intentioner om en stille sejltur, så vi fik hurtigt vendt skuden.

Rock under Broen - der er godt nok drøn på!!!

Den gamle Lillebæltsbro og den nye bro i sigte

Herligt! Køligt! Stille - indtil videre Trimmet og alle blomster står på spring Det er tid at finde havesaksen frem Whauw!!!! Bunddækket under det opstammede grantræ er snart vokset sammen.
Der er masser af nye skud på kristtornen som jeg klippede skaldet for 8 uger siden
Lobularia Maritima - "Biblomme"
Bålbedet - ungernes trampolinplads
Bålpladsen som havetrampolinen dækker når børnebørnene er på besøg blev forsøgsvis plantet til . Der skulle ikke ofres ret meget på det, før vi fik set om vi kunne undvære bålpladsen til afbrænding af haveaffald forår og efterår. I midten står der en flyttet Hosta, dernæst 8 buksbom i spande (nemme at flytte med, hvis vi kommer til at skulle bruge bålpladsen igen).
De 8 buksbom var på tilbud i Superbrugsen til en tier stykket. Og endnu en gang måtte jeg undre mig over, hvad det er for planter de sælger sådanne steder. Buksbommen, som var ca. 50 cm høj, havde et kæmperodnet, som bare var bukket om og så var der klasket jord oven i potten - . Jeg hakkede rodnettet over med spaden og klippede dem tilsvarende ned. Nu er de ved at tage fat igen og skyder nye skud.
Mine høje Tagetes Vanilla, som havde sat blomst og lige skulle til at springe ud, måtte jeg nippe topskuddene på, så de ikke blev for høje, men buskede. Nu er det lige før de springer ud. Denne sort lugter ikke som tagetes normalt gør. Ind imellem er der nogle løvefod stauder, som har flotte gule blomsterstande og skønne runde løvefodsblade. (På tysk hedder mælkebøtter forresten "løvetand".)
Yderste "Ring" er af de selvsåede "Biblomme" - "Strandkarse" - Lobularia Maritima, som bare dufter vildt dejligt.
Nu venter jeg bare på at bedet gror helt til og at blomsterne springer ud, mens børnene springer ovenpå trampolinen, som farfar er blevet mester i at sætte op og pille ned på rekordtid. Det hjalp da vi fik sat farver på stropper og fjederhuller.
Min dejlige havemand har både kost og logi på matriklen året rundt
Nogen gør det - andre gør det ikke
Jeg gør det - piller de visne blomsterstande af mine rhododendron, selvom buskene er blevet ret så store. Da buskene var små mener jeg at det gav bedre blomstring, når frøstandene blev pillet af - desuden pyntede de ikke. I år kunne jeg se at blomsterne faldt af og klistrede fast på bladene som grimme brune pletter - så jeg forbarmede mig endnu engang og pillede alle blomsterstande af. Med så store buske er jeg ligeglad om der ryger et par nye knopper med, for de sidder lige under frøstanden. Man lærer hurtigt taget med at "vippe" frøstanden af.

1 kommentar:

  1. Hej Ingeborg,

    ALTSÅ så flot det er i din have - jeg tør slet ikke vise billeder af min! Her kan det vist bedst betegnes som pittoresk forfald - men hyggeligt er det nu alligevel.
    De små fine blomster i forgrunden på billedet af bunddækket under grantræet, hvad er det for nogen?

    KH

    Kathe

    SvarSlet