tirsdag den 8. maj 2007

Formede og hjemmelavede træer

Et kig ud i haven fra den overdækkede terasse
Aussicht von der überdachten Terasse

Formklippet Gingko Biloba - ca 34 år gl.

Gingko træet som er et af de ældste kendte træer er faktisk et nåletræ. Vi har flyttet det med os fra Skanderborg. Dengang var det søjleformet. For ca. 10 år siden klippede jeg det ned og har siden formet det til et træ med en kugleformet krone. Det lader sig villigt forme og er meget smukt om vinteren med en smuk forgrening.

Opstammede ligustertræer af mine hækplanter
Bäumchen aus selbstgezogenen Stechlingen von der Hecke
Oprindelig havde jeg bare sat nogle lange grene fra Ligusterhækken ned i jorden for at de skulle slå rod, så vi havde nogle "reserveplanter", hvis nogen skulle gå ud. For sjov plantede jeg nogle af dem enkeltvis i en krukke, klippede toppen af og lod nogle af de øverste sidegrene sidde.
Nogle af dem har jeg eksperimenteret kraftigt med, sat 3 sammen og har flettet "stammerne".
Efterhånden er de 5-6 år gamle. Nogle overvintrer med blade, andre taber bladene. Min søster har fået et par stykker af dem, som hun har plantet ud i fri jord. Jeg vil tage et billede af dem næste gang vi besøger hende. Hun påstår at det er hendes flotteste træ.
En samling krukker med et ligustertræ og beplantning udenom.
Brogetbladet liguster-træ
Hvis jeg husker rigtigt, var der en af hækplanterne som sendte nogle muterede grene ud med brogede blade. Dem har jeg stiklingeformeret og de lyser nu op med deres guldgule blade. Ind imellem muterer de med en enkelt ensfarvet grøn gren - forunderlige natur!
En brogetbladet buksbom klippet som kugle
Denne buksbom bliver først klippet ved juletid, hvor jeg bruger afklippet til at binde kranse af og iøvrigt bruger flittigt af den i juledekorationerne. Laurbærkirsebærtræet (Prunus Otto Leutken)ved siden af bliver klippet helt tilbage til gammelt ved. Det er lidt synd, men en nødvendighed for at holde busken i en rimelig størrelse.
Kristtorn (Ilex) første års opstamning
Kristtornen har åbenbart gode betingelser i vores have, for de skyder op alle vegne. Jeg lader dem stå, hvor de har sået sig selv indtil de har "Planteskolestørrelse". Så bliver de gravet ned et andet sted og formet. I år har alle kristtornene mange blomster. Det kan blive rigtigt flot ved juletid.
Opstammet Kristtorn
Dette træ står lige udenfor vinduet i mit arbejdsværelse - og spærrede hele udsigten til de andre
planter. Efter et grundigt kig ind til stammen kunne jeg se mulighed for en opstamning - og nu
er jeg glad for at jeg gjorde det. Det giver luft og "gennemkig". Så i den forløbne tid har jeg været i gang med en anden stor kristtorn, som var blevet alt for "overvægtig". En slankekur på ca. ½ meter hele vejen rundt skulle der til. Samtidig kunne jeg fjerne mange grene, som voksede på kryds og tværs. En enkelt tyk gren blev fjernet helt fra bunden.
Indrømmet, der skal da lidt mod til at klippe sådan et kønt træ så meget - men jeg tænker altid på reglen: " væksten følger saksen". Og det passer som regel. Så jeg tør godt gå "til den".
Væk med den yderste gren til højre ! Kristtorn efter beskæring
Grenen i forgrunden er fjernet. Det er meningen at kristtornen skal have blade helt ned til jorden igen og være kegleformet. Men stammen giver dog mulighed for at lave en opstammet
kristtorn når det passer bedre med den omgivende beplantning. Jeg kan faktisk ikke lide "kirkegårdsplanter" i haven, men Thujaen bagved har fået lov til at blive stående. Den får klippet ca ½delen af grene af, så det bliver et luftigere træ med lidt "sving" i.
Kristtorn før beskæring

1 kommentar:

  1. Hej.
    Sikke nogle flotte billeder.
    Jeg vil høre om du ved hvordan man opstammer en magnolia? Der er tale om en stjernemagnolia som lige nu kun er 60 cm høj. Er det til at gøre?
    Mvh Louise

    SvarSlet