lørdag den 5. maj 2007

Første omgang knokkelarbejde er overstået

Forårsarbejdet er overstået
Hurra, i går blev jeg færdig med første "alvorlige" arbejdsrunde i haven. 150 meter græskanter er stukket af, plænen befriet for mos, alle bede er fri for ukrudt og en del buske og træer tyndet ud. De hjemmesåede sommerblomster er priklet ud og de store tagetes er klar til at blive plantet ud, når den lovede regn kommer på mandag. Indtil da er det nemmest at holde planterne på samme sted, så vandingen bliver overkommelig.
Jeg tror aldrig at jeg har været "klar" med 1. runde i haven så tidligt som i år. Vejret har jo været sommerligt i næsten 14 dage nu.... og vi mangler vand fra oven. Efter nogle diplomatiske armgange med Peter, har vi opfyldt vore børnebørns store ønske om en havetrampolin. Lasse, Trine og Malthe var her på en miniferie i 3 dage - og trampolinen blev flittigt brugt.
Den er/var/bliver placeret på et velegnet sted, nemlig lige ovenpå vores bålplads, som vi bruger til afbrænding af haveaffald forår og efterår. Peter havde allerede sidste år foreslået at jeg skulle plante noget på det sted. Jeg synes ikke at det gør noget med "pauser" i musikken, så jeg kunne godt leve med den bare plet. Nu er trampolinen pillet ned igen til ungerne kommer næste gang og så er bålpladsen forvandlet til et lavt blomsterbed. Jeg har gravet nogle spande ned på bålpladsen, hvori der skal plantes nogle meget lave sommerblomster i. I midten har jeg sat en hosta. Foreløbig har jeg planlagt at det skal være Krognål i Violet og hvid + efeu og ????? i spandene.
Det er mest af hensyn til eventuel vanding at jeg har gravet spande ned. Der er selvfølgelig huller i bunden af spandene, som jeg i sin tid købte til at lægge tidlige kartofler i. Det blev ingen succes.
Pelargoniestiklinger og høje hvide tagetes Biblomme, Nicotiana ( pink, gul, lime, hvid og rød) samt Ageratum
Vi har 150 meter græskanter til afstikning 2-3 gange om året
Buskene, som vi har stående her på grund af manglende hæk over til naboen, får en ordentlig tur med saksen hvert år, ellers ville de skygge alt for meget for vinduerne.

1 kommentar:

  1. Hej Ingeborg
    Sikke et stort arbejde, men hvor er din have altså også flot.
    Jeg glæder mig til min lille mini have næste forår.
    Knus Kirsten

    SvarSlet