lørdag den 14. oktober 2006

Færdigt arbejde og forhaven trimmet

Restfliserne blev brugt til kanter omkring gangens fliser
Og da jeg var ret træt af at de små sten omkring brønddækslet "tiltrak så meget ukrudt", har jeg i går lagt dem ned i cement. Gemalens krav var dog at jeg lagde pap omkring alle sider så brønddækslet var til at få op igen. Desuden ville murerarbejdet blive ødelagt, når dækslet skulle op. Det kunne jeg godt leve med. Tror at dækslet har været oppe 1 gang hvert 10. år.

Alrunerod (Heuchera)

Jeg har forelsket mig i denne skønne bunddækkeplante, som får lange blomsterstande med smukke blomster om sommeren. Alrunerod er en vinterhård staude og den der ses på billedet plantede jeg sidste efterår i en krukke, hvor den nu var blevet alt for stor. Jeg har flere eksemplarer fra krukker og de er alle skifte ud med nye små planter og de store er kommet i jorden andre steder, som for eksempel her.

Endnu et brønddæksel

Vi er de heldige indehavere af 3 toiletter og dermed 3 brønddæksler, som af en eller anden årsag ligger så højt at de kommer i karambolage med flisebelægningen. På dette dæksel har vi sat en krukke og jeg håber at efeuen efterhånden vil brede sig ud over dækslet.

Rundinger i stedet for hjørner

Jeg altid syntes bedre om rundinger i haven end om firkantede hjørneafslutninger. Det gælder også for bede af alle slags. Knækstensfliser er lige store nok til at lave rundinger med en lille radius, men det gik lige. Ny fortrappe med anden hældning

Den gamle fortrappe hældede lidt bagover, mens den nye hælder fremad, så vandet kan løbe af. De første gange jeg rendte op og ned af den føltes det meget mærkeligt, men vi vænner os vel til den. Med den store mængde fliser og sten der skulle bruges ville vi genbruge de gamle sten. Alene bortskaffelsen ville koste en formue. Nu er jeg glad for at vi genbrugte fliser og sten, for de har den rette patina og lader planterne komme til deres ret. Alle roser er plantet ned igen og det var et større arbejde. Man kan ikke plante roser, hvor der før har stået roser, så jeg var nødt til at skifte al jorden i rosenhullerne ud med anden jord. Heldigvis havde vi kastet al jorden der var tilovers bag stenene op på "2. sal" . Nu kunne jeg bare tage jorden derfra.

72 meter knækstenskanter

Et stykke med bart over til naboen

For enden af knækstensmuren stod der et ældgammelt hyldetræ som skærmede lidt for naboens røde bil. Træet måtte væk sammen med en japansk kvæde, som det tog 2 timer at få gravet ud, ellers kunne vi ikke komme til stenkanten. Nu må jeg vælge at at se på den ende af haven med en drengs øjne: "Nøj for en smart lastbil". Men der er plantet nye ligusterbuske allerede.

Jeg har moret mig med restfliserne og sparede turen til lossepladsen

Restfliser under havebænken

Havebænken er blevet benyttet flittigt hele sommeren. Men benene havde vi sat på 4 fliser - med det resultat at fruen ikke kunne nå jorden med egne ben. Efter at vi har lagt fliser under bænken skulle "fodskamlen" ikke være nødvendig mere.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar