mandag den 7. august 2006

August måneds blomster og arbejde

Renovering af redskabsskuret
Peter har tilbragt et par dage med at brænde maling af redskabsskurets skelet. Det har tidligere været et meget flot drivhus, men da de omgivende træer blev store og der yderligere var naboens garage og vores egen på de to sider, var der ikke lys nok til at planterne trivedes. Derfor lavede vi det om til redskabsskur. Det er så længe siden, at det nu trænger til et nyt tag. Samtidig skal "skelettet" have en omgang maling.
Høstfloks vil jeg gerne have i mange farver

Floks minder mig om min barndoms somre. Som feriebarn på landet i Danmark er denne blomst og dens duft for mig identisk med sommer, leg og glade timer sammen med andre børn i deres forskellige landbohaver. Foreløbig har jeg disse lilla og pinkfarvede stauder. Næste år vil jeg gerne have plantet nogle hvide - måske allerede til efteråret. Sidste år samlede jeg frø fra den pinkfarvede og nu har jeg flere små stauder i vækst rundt omkring.

Kugletidsel er skøn at skue og tiltrækker bier

Det er først på meget nært hold man kan se, hvor kunstfærdig og flot denne staude er - jeg havde aldrig lagt rigtig mærke til de mange mange små blomster, som bierne er vældig glade for.

En flammende rød lobelia

Jeg var meget skeptisk da jeg købte denne lobelia, som er en etårig sommerblomst. Den var så flot og kraftig at jeg tvivlede på at den kom frelst gennem den tørre varme sommer. Der står 2 mere i en af mine store krukker. De overrasker og bare vokser og blomstrer uendeligt. Omkring den ses de hjemmelavede sølvblad (Cinerarie), som er lidt sene på den i år. Måske får jeg igen held til at overvintre nogle af dem.

Ærteblomster (Lathyrus)

Lathyrus er et "must" i min have. I år har de været meget længe undervejs fordi jeg såede på direkte på friland. Sidste år såede jeg i tomme mælkekartoner og havde dem til at stå inde i redskabsskuret til de spirede og var ca. 10 cm høje inden jeg bare fjernede kartonen og kunne plante dem ud i store klumper. De havde et ordentligt rodnet. Så det må jeg hellere gøre igen til næste forår.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar