fredag den 7. juli 2006

Så er det rosernes tid.....

"Malaga" - en potterose i haven
Disse roser er helt bestemt sommerens store overraskelse. De blev købt som potteroser til stuen og blev senere plantet ud i haven, hvor de ikke trivedes godt. I år blev de plantet om, fordi jeg gerne ville lægge et lille stykke på græsplænen ved børnebørnenes gynge i æbletræet. Faktisk var jeg lige ved at kassere dem, men besluttede at give dem en chance til et andet sted. Og jeg skal lige love for at roserne har været glade for at komme et andet sted hen, hvor jorden nærmest er det rene ler. Desværre har jeg ikke plantet de 5 planter samme sted, så til efteråret skal et par af dem flyttes, så de står samlet. Jeg har altid syntes at der skulle plantes minimum 5 stk. roser af hver slags på samme sted.

Astrid Lindgren - buskrose

Jeg har plantet 3 buskroser roser af denne sort. De bliver enormt høje og brede - op til 2 meter og holder sig stive og strunke. Rosen har dejlige blanke blade, og i de 10 år jeg har haft dem, har de ikke været angrebet af sygdom. Roserne ser lidt gammeldag ud - en smule buttede i formen. Den blomstrer helt til frosten sætter ind.

Rød espalierrose med duft

Hvid espalierrose med duft

De første roser i blomst er espalierroserne, der støtter sig til en varm murstensvæg, som holder på varmen, når det bliver køligt om aftenen. De hvide roser dufter dejligt, men hver enkelt blomst holder kun 3 dage inden jeg nipper dem af for at fremme næste blomstring - og undgå at blomsterbladene flyver over det hele. De røde roser, som næsten kan nå ind i soveværelsesvinduet holder derimod i over 10 dage og er flinke til at blive hængende på busken. Rosen har en dejlig ikke sød duft. Min mand holder mest af de mørkerøde blomster, så det er hans yndlingsblomst.

Orangefarvet potterose fra " Roses for ever"

Disse roser blev ved påsketid for 3 år siden købt som bittesmå potteroser og senere plantet ud i haven. Her har de helt ændret karakter. De er blevet næsten 70 cm høje og har fået meget store blomster. Rosen blomstrer hele sommeren med overdådigt mange blomster.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar