onsdag den 12. juli 2006

Lavendeltid

Min blomstrende forhave
For bare 4 uger siden var der kun ganske få løgvækster, som blomstrede i min forhave, men nu er næsten det hele sprunget ud på een gang. Nina Poulsen -roserne er i fuld blomst og det bliver de ved med indtil frosten sætter ind. Lavendlerne står gerne 6-8 uger inden de sidste er afblomstrede. Om et par dage springer de gule potentil og perikon ud. Længere ude i bedet blomstrer de store pinkfarvede "The Fairy"- roser. Men i dag gælder det lavendlerne, som skal gemmes til pynt og som "afskrækningsmiddel" for møl.

Sådan laver jeg en lavendelspindel

Lavendler holder møllene borte fra vores lækre uldtrøjer. Vores bedstemødre havde en sød og romantisk måde at gøre det på. Enten ved at fylde blomsterhovederne i små broderede bomuldsposer eller ved at flette dem i spindler. Man skal til et spindel bruge et ulige antal friske lavendel-stilke - hvis de er for tørre, knækker de. Jeg har brugt 9 x 3 stilke. Og der skal bruges ca. 1½ meter silkebånd i ½ cm bredde.

  • Fjern bladene fra stilkene
  • Læg blomsterhovederne sammen og bind den ene ende af silkebåndet stramt omkring stilken lige under blomsterhovederne. Klip den overflødige stump bånd af
  • Bøj nu forsigtigt stilkene bagover så de dækker blomsterhovederne
  • Saml stilkene 3 og 3 med en tråd eller et gummibånd
  • Flet nu ud og ind over stilkene - gerne lidt stramt
  • Slut med en løkke til ophæng og en pyntesløjfe.
  • Hæng spindlen til tørre inden den hænges i klædeskabet eller lægges i skuffen.

Klar til at flette

Den færdige lavendelspindel

Den pinkfarvede rose i baggrunden hedder "Lady Chatterly" og er en krydsning af rosen "Super-Star" og "Queen Elisabeth". Når jeg nipper afblomstrede roser, plukker jeg gerne en fuldt udsprunget rose til en lille glasskål. Så kan jeg gå og dufte til den mange gange i løbet af dagen.

Lavendelposer- og spindel

Lavendelposer har jeg i mange forskellige variationer. Nogle er syet af fint hørlærred og broderede, andre er syet af smukke stofrester. Poserne på billedet er syet af smalt køkkengardinstof. Båndet er trukket igennem hullerne foroven og lavendlerne i posen fornyes hvert år. Det kan også sagtens gå an at bruge tørrede lavendelstænger og blade, men der er mest æterisk olie i blomsterne. Poserne hænges direkte på bøjlerne med de uldne "sager". Tøjet kommer til at dufte dejligt - og hvem kan ikke huske duften af de gamle mølkuglers naftalin. Godt man er fri for det.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar