tirsdag den 13. juni 2006

Haven foran huset

Hansens forhave Jo, jo, vi har skam også en temmelig stor forhave, anlagt i to "etager" Her i juni måned er der ikke ret meget blomstrende at se på, men der er alligevel meget arbejde med klipning osv. Sidste efterår fældede vi et stort grantræ, som dækkede det meste af 12 m2 på venstre side af trappen. Her er der nu plantet nogle af de samme planter som på højre side at trappen for at skabe lidt symetri i foretagendet. Det nye bed i forhaven maj 2006 Det bliver spændende at se hvor meget planterne kommer til at gro i år. Der er et par enkelte ligusterplanter, som egner sig til at blive klippet som rund busk. Lige nu skyder de kraftigt. Og det gør ukrudtet også I forhaven er der plantet forskellige krybende småbuske - perikon, spiræa, lavendel, kirsebærlaurbær (skal holdes i ave)og masser af lavendel. Om en måneds tid ser der helt anderledes ud her. Lavendler Mine lavendler har jeg hugget ved indgangen til det plejehjem, hvor min mor boede. Der blev lavet masser af stiklinger, og de gror fantastisk i denne jord, hvor jeg har blandet masser af almindeligt bakkesand i den stive lerjord. Jeg har også pænt bedt om lov til at tage stiklinger et helt fremmed sted. De kom ikke til at gro, men det gjorde til gengæld deres frø. I år er det 3. års lavendler og de er meget mørkere og stivere og tættere end de andre. Dem er jeg mægtig spændt på, for de har ikke blomstret tidligere. Lavendlerne i forhaven har jeg klippet ned for mindre end 4 uger siden. Jeg klipper med en hæksaks, så langt ned at jeg kan se lidt grønt. Iøvrigt har jeg en gang læst at Dronning Ingrid bad slotsgartneren i Gråsten om at vente med at klippe lavendlerne til først i juni måned. Så kunne de være i blomst, når hun "indtog" slottet midt i juli måned. Forhavens iris Pludselig var de der, de 20 iris jeg havde lagt i jorden i efteråret - og glemt alt om. Lige nu står de bare og er mega-flotte mellem alt det grønne. I krukken er der plantet 1 af mine 6 hjemmelavede opstammede ligustertræer. Jeg vil gerne vise de andre frem en anden gang. Kugleklippet taks De to takstræer i forhaven var blevet alt for store og kompakte. Så enten måtte de helt væk eller også en tur til "frisøren". Jeg valgte det sidste - ud kunne de jo altid komme. I år er det 3. gang de skal klippes, og efterhånden bliver de helt kønne - eller skal vi sige mere sjældne end kønne? Jeg har en svaghed for blomster med duft. Det er første gang jeg har købt denne specielle sort jernurt, som dufter lidt af syrlige bolsjer - og denne har da også bolsjernes farver. Jeg har plantet den i en krukke ved fortrappen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar