fredag den 9. juni 2006

Bunddække kan være mange slags

"Huggede planter trives bedst" På vej hjem fra frisøren snuppede jeg diskret en håndfuld af disse planter fra en fremmed have - fy - fy - skamme, men som ordsproget siger, lever disse planter helt op til rygtet. På knap 3 år dækker de en knækflisemur på 5 - 6 meter. Jeg plantede dem i bedet ovenover, men de finder selv hen i revnerne mellem fliserne. De er faktisk kønnere end Aubretia-puderne - og så blomstrer de hele sommeren. Man er velkommen til at tage en håndfuld i forbifarten . Efeu og vinca understøtter dovenskaben Jeg har med tiden fået mange forskellige slags efeu i haven. Nogle har små buttede blade, andre pilespidse blade. Der findes rigtig mange sorter også brogetbladede. Desværre mangler efeu synlige blomster. For dog at få et lille pift har jeg mange steder blandet lidt vinca mellem efeuen. Efeu er ikke spor krævende, men skal til tider holdes nede. Vi har måttet fælde et par store Omorika graner, hvor efeuen var kravlet helt op i toppen af træerne og tyngede granerne så voldsomt at de truede med at vælte i stormvejr. Nu får de lige et klip inden de kommer for godt i gang, og der hvor jeg ikke vil have dem i træerne, holder jeg dem i ave med saksen. Om vinteren er de fleste stedsegrønne og jeg bruger dem tit til dekorationer. Brogetbladet efeu og storkenæb Disse to planter står godt til hinanden. Den brogetbladede efeu har små blade og moderat vækst. Ofte laver jeg selv nye planter, som jeg bruger til sammenplantninger, i krukker osv. Storkenæb vokser hurtigt til og formerer sig både ved rodskud og frø. Når den første blomstring er overstået, klipper jeg dem helt ned, hvorefter de 14 dage senere igen står med flotte grønne tuer og er klare til en ny blomstring. Løvefod - et festligt bunddække Løvefod har en dejlig blomstring med skønne gule blomsterstande, som er fine i buketter. Planten dækker hurtigt store arealer og de selvsåede planter er gode til at få fat nye steder. Citronmelisse - krydderurt og bunddække Citronmelissen breder sig voldsomt, både ved frøformering og ved rodskud. Der hvor jeg ikke ønsker at den skal brede sig alt for meget, planter jeg i "bundløse" sorte murerspande. Men det er en dejlig plante, som jeg ikke kommer forbi uden at nulre et par blade mellem fingrene - og så er den dejlig til pynt i salater og på desserter. Eksotisk og smukt I midten af græsplænen er der et rundt bed, med et stort grantræ, (Picea Pungens glauca) som har sin egen historie, idet det i 1967 var vores juletræ. Vi fældede selv træet på "BASTAHUHEJ". Ejeren af granbeplantningen fortalte at navnet til stedet var opstået, fordi han havde købt stedet uden at have diskuteret det med konen først. Hendes replik var: "Og så købte du det - basta - hu hej - vilde dyr". Træet er omgivet af rododendron og bunden er dækket af bregner og kæmpehosta. I år har jeg desuden plantet 4 stk. Hortensia Annabell. Dem glæder jeg mig til at se i blomst. Foreløbig skal de vandes ofte, grantræet slipper ikke ret meget regn igennem og drikker også selv begærligt. Akelejerne sår sig selv hvert år og jeg skal passe på og fjerne frøkapsler for at holde det lidt i ave. Det skønneste blanke saftiggrønne bunddække Jeg har altid været betaget af hasselurtens smukke næsten runde blade og var glad for at kunne tage nogle skud hos Jens, som havde dem i overflod. Et par år forsøgte jeg at tage frø og så dem, men det blev aldrig til noget. Nu sår de sig selv villigt over det hele - de skal nemlig have frost for at kunne spire. Efeu er en dejlig næsten stedsegrøn plante, som virkelig kan dække store arealer i løbet af 3-4 år. Jeg har mange forskellige sorter. På billedet er det en ret stor spidsbladet efeu, som blander sig med en brogetbladet efeu. Bag espalieret vokser der en klematis, som kan lide at have roden i skyggen af efeu. Desuden er der en hosta, som er en anden af mine mange bunddækkeplanter. Porcelænsblomst En sart lille blomst, som ligner en lille lyserød sky når den blomstrer først i juni måned. Den har en smuk bladroset og skyder villigt nye skud omkring rosetten, så den kommer hurtigt til at fylde noget. Blomsten er velegnet i stenbede, men trives også på flad mager jord. Mine eksemplarer har deres oprindelse i min mosters have i Voldevraa, syd for grænsen. Det er nok 40 år siden min søster fik nogle eksemplarer og jeg har så fået dem fra min søster. I alt har jeg nok ca. 5 kvadratmeter med porcelænsblomst, fordelt på 4 steder. Hos moster Mitte var de kantblomster langs alle hendes blomsterbede.Planten bliver også kaldt kakaoblomst. Efeu har mange ansigter

Ingen kommentarer:

Send en kommentar